6 март 2016 г.

КАК ДА СТАНЕМ ДОБРИ ВЪВ ВСИЧКО

Кратък отговор: не можем.
Дълъг отговор: можем, но на цената на това да не сме толкова добри в други неща.

Лично аз не съм намерил начин да съм на повече от малко над средно ниво във всичко, което опитвам, ако целта ми е балансиран живот, който включва неща като финансова стабилност, добро здраве, добри взаимоотношения с околните и т.н.

Въпреки това можем да станем приемливо добри в доста неща.

Според мен съществуват общо взето 2 стратегии за "успех":
- да станем НАЙ-ДОБРИТЕ в 1 нещо (и само 1)
- да сме "OK" в доста неща

Просто няма как Майкъл Джордан да е най-добрият баскетболист и най-добрия пианист едновременно. Няма как Моцарт да е велик композитор и едновременно спортист на световно ниво.

Енергията ни е ограничена и е наша отговорност да намерим правилния начин да я използваме (според личните ни цели и възгледи за "успех" в живота).

И двете стратегии си имат плюсове и минуси. На пръв поглед по-привлекателната идея сякаш е да сме "най-добрите", но помислете какво би ни струвало това.

Да речем че искам да стана най-добрия програмист в света. И по цял ден правя само това - програмирам, програмирам, програмирам. В резултат на това, действително ставам изключителен програмист, защото съм вложил толкова време и усилия, но в същото време съм забравил за здравето си и вече 10 лицеви опори се превръщат в предизвикателство. Освен това съм забравил всякакви приятелски връзки и се чувствам самотен. Хубавото е, че съм на световно ниво и вероятно ще се движа с лекота в сферата, в която искам да се развивам (било то програмиране или каквото и да било). Но колко неща трябваше да жертвам, за да стигна това ниво?

От друга страна, мога да съм "OK" (на средно или малко над средно ниво) в повече неща. И така, сега не съм най-добрия програмист. В най-добрия случай съм малко над посредствен програмист, който не е ходил на стотици олимпиади, няма медали от състезания или гениални постижения, но пък обича това, което прави, склонен е да се учи от грешките си и винаги търси развитие. Освен това съм в добро здраве и не съм заличил идеята за социален живот. Но пък не съм нищо специално откъм "skills"... така че и тази стратегия не е перфектна.

Както и да е, нека минем по същество...

КАК ДА СТАНЕМ ДОБРИ В НЕЩО?


Забелязах, че има "pattern" (повтарящ се модел) всеки път когато искам да стана по-добър в нещо.

Обикновено първото нещо, което се случва, е нещо лошо, което ми напомня "пич, не си добър в това и ще имаш проблеми ако не промениш сегашното си положение". Помня, че точно това се случи преди да започна да спортувам street workout по-активно. Бях на много ниско ниво (не можех да се набера нито 1 път) и ми беше много тежко отвътре като виждах как връстниците ми с лекота си правиха силови, коремни и т.н.

Второто нещо или втората "фаза" е тази, в която се вманиачавам в търсенето на информация по въпроса. Започвам да търся ресурси, истории на хора били в моето положение (хора, които са успeли въпреки това), мотивация и конкретни стъпки, които мога да следвам, за да стана по-добър.

Третата фаза е най-тежката - имплементацията. Иначе казано - да вкараш плана в действие. Обикновено в този етап имам ниско самочувствие, защото за дълъг период от време се очертава да съм МНОГО ЗЛЕ в това, което правя. Съмнения от рода на "струва ли си това", "на прав път ли съм" и т.н. постоянно циркулират из главата ми. В началото прогресът ми е минимален и много пъти искам да се откажа. Помня, че точно това се случи когато започнах да програмирам - бях отчаян и не знаех какво да правя, защото дори най-елементарните задачи ми се струваха невъзможни, не схващах логиката и бях доста изплашен.

Ако стигна до следващата фаза - нещата стават по-добре. Вече имам забележим прогрес и дори не ми прави впечатление, защото имплементацията вече е част от ежедневието ми (свикнал съм да правя нещото, в което искам да стана добър). Докато се усетя - вече съм сравнително добър в конкретното нещо. От там зависи само от мен дали желая да стана още по-добър в това нещо или просто да "поддържам" сегашното си ниво, но като цяло е значително по-лесно.

Това е процесът, който се повтаря всеки път. Ако трябва да го опиша с графика - нещо от този род е:

Credits: kratosguide.com


ЗАПОМНЕТЕ ТЕЗИ 3 НЕЩА


За да формулирам процеса в по-достъпен вид, ето какво се иска от вас, за да стигнете от точка A (хипер зле) до Б (not bad).

1. ЗАОБИКОЛЕТЕ СЕ ОТ ТОВА, В КОЕТО ИСКАТЕ ДА СТАНЕТЕ ДОБРИ

Това включва:
- намерете техническа информация ("how to conquer the world" в Google)
- четете книги / гледайте клипове, които ви информират и вдъхновяват
- намерете хора, които са минали по този път и ще ви вдъхновяват/окуражават
- ВСИЧКО друго, което просто ви напомня "това е постижимо и си струва"

2. ПРЕВЪРНЕТЕ ГО В НАВИК.

Казват, че ако вършите нещо всеки ден за около 66 дни - то се превръща в навик, т.е. се автоматизира и започвате да го правите без да се замисляте. Според мен зависи. Някои навици се формират за по-малко време от това, докато други изискват повече повторение. От вас се иска само едно нещо - упражнявайте се ВСЕКИ ден. Не е важно колко време ще отнеме. Насладата е в пътешествието, а не дестинацията (не се сдържах да използвам един cheesy цитат).

3. В НАЧАЛОТО НЕ ОЧАКВАЙТЕ РЕЗУЛТАТИ

В началото ще сте зле. Няма друг начин. От изключително значение е да нямате големи очаквания, защото това ще ви накара да се откажете. Просто действайте всеки ден и ВЯРВАЙТЕ в процеса и във факта, че ще станете по-добри с времето. Аз лично много съм патил от игнорирането на тази част. Големите очаквания ви карат да се съмнявате дали сте на прав път и дали си струва да влагате толкова усилия. Просто НЕ го правете (trust me)!

---

Това е! А сега действайте!

Няма коментари:

Публикуване на коментар